Kommandocentralen

Besøg en kommandocentral fra den kolde krig:

Træd ind i fortiden og udforsk en autentisk kommandocentral fra den kolde krig hos Dansk Koldkrigsforening. Vores forening er stolt af at kalde denne historiske perle vores hjem, og vi inviterer dig til at opleve den på nærmeste hold.

Vores kommandocentral er ikke som de fleste museer med faste åbningstider. I stedet er den åben efter aftale, hvilket giver dig en eksklusiv og personlig oplevelse. For at arrangere en guidet rundvisning i kommandocentralen, skal du blot sende en e-mail til bunker@danskkoldkrigsforening.dk, og vi vil sørge for at skræddersy besøget til dine ønsker.

Prisen for denne uforglemmelige rundvisning er 200,- kroner plus en entre på 40,- kroner pr. person. Vær opmærksom på, at der er en begrænsning på maksimalt 25 personer pr. rundvisning for at sikre, at alle får en personlig og informativ oplevelse.

Grib chancen for at træde ind i historiens verden og forstå de udfordringer, som folkene fra den kolde krigs tid stod overfor. Vi glæder os til at byde dig velkommen i vores kommandocentral.

Kommandocentralen har ikke faste åbningstider, men er åben efter aftale.

Du kan få en guidet rundvisning i kommandocentralen ved at sende en mail til bunker@danskkoldkrigsforening.dk

Priser:

Pris for en guidet rundvisning i kommandocentralen er 200,- + en entre på 40,- pr person, dog max 25 personer på en rundvisning.

Sådan finder du kommandocentralen:

Historien om kommandocentralen

Silkeborg kommandocentral på Sanatorievej stammer fra den kolde krigs æra og har en bemærkelsesværdig historie. I 1960’erne begyndte Civilforsvaret i Silkeborg at lede efter bedre faciliteter end deres midlertidige kommandocentral under Vesterbo, der ikke opfyldte deres behov.

Muligheden opstod, da plejehjemmet “De Gamles Hjem” på Sanatorievej skulle udvides. Beslutningen om at bygge en ny og moderne kommandocentral under plejehjemmet blev taget, og byggeriet begyndte i 1961. Den nye kommandocentral blev indviet den 3. februar 1964 og kostede 250.000 kr., finansieret af staten.

Kommandocentralen blev konstrueret med tykke betonmure og jernbetonlofter for at beskytte mod radioaktiv stråling. Den havde avancerede ventilations- og filtreringssystemer for at sikre besætningens overlevelse i tilfælde af krig.

I løbet af 1980’erne og 1990’erne gennemgik bunkeren modernisering, inklusive installationen af en dieselgenerator, eksplosionsventiler, støv- og gasfiltre samt nødvandsforsyning. Den blev også opdateret med moderne kommunikationsudstyr.

Efter den kolde krig blev bunkeren ombygget til en krisestyringsfacilitet for at opfylde kravene i den nye beredskabslov. Den fungerer nu som et historisk symbol på den spændte tid og den intense forberedelse, der kendetegnede perioden. Bunkeren minder os om nødvendigheden af beredskab og samarbejde i en tid præget af usikkerhed og frygt.

Du kan se billeder og læse mere om kommandocentralen her: http://www.jyskkoldkrigsforening.dk/kommandocentralen-2