Interessegrupper

Dansk Koldkrigsforening byder udover medlemsblade og foreningsture medlemmerne velkommen til at engagere sig i vores nyoprettede interessegrupper:

Arkivgruppen:

– Dyk ned i fortiden!

I Dansk Koldkrigsforening har vi et imponerende arkiv på 72 hyldemeter koldkrigsarkivalier fra danske kommuner, regioner, staten og private samlinger. Vores dedikerede frivillige medlemmer arbejder utrætteligt på at vedligeholde og registrere dette historiske materiale. Vores mål er at gøre dette arkiv offentligt tilgængeligt på nettet, så alle kan udforske historien om den kolde krig i Danmark. Har du noget at bidrage med til vores samling? Kontakt vores arkivar på: arkiv@danskkoldkrigsforening.dk

Bunkergruppen:

– Vi går under jorden!

Dansk Koldkrigsforening driver en autentisk atombunker, en kommandocentral fra den kolde krig, hvor kommunen, politiet og civilforsvaret skulle koordinere redningsindsatsen i Silkeborg, hvis krigen brød ud. Vores bunkergruppe sørger for at vedligeholde bunkeren og arrangerer spændende rundvisninger og skoletjeneste. Har du lyst til at besøge denne unikke kommandocentral? Kontakt bunkergruppen på: bunker@danskkoldkrigsforening.dk

Museumsgruppen:

– Vi værner om historien!

I Dansk Koldkrigsforening har vi et omfattende museumsdepot på over 200 kvadratmeter fyldt med brand- og redningsmateriel fra Civilforsvaret. Museet giver indblik i det civile krigsberedskab fra 2. verdenskrig og frem til murens fald. Museumsgruppen arbejder på at vedligeholde og registrere museets genstande samt skabe spændende udstillinger. Har du lyst til at udforske vores museumsdepot? Kontakt Museumsgruppen på: museum@danskkoldkrigsforening.dk

Reenactmentgruppen:

– Vi giver historien liv!

Vores Reenactmentgruppe i Dansk Koldkrigsforening trækker i autentiske uniformer og fremviser gammelt brand- og redningsmateriel fra Civilforsvaret for publikum. Vi deltager i forskellige historiske arrangementer og tilpasser vores optræden til stedets historie. Med uniformer og materiel fra 1930’erne og frem til afslutningen på den kolde krig, gør vi historien levende. Vil du have os med til dit arrangement? Kontakt Reenactmentgruppen på: reenactment@danskkoldkrigsforening.dk

Reenactmentgruppen fotograferet i en betondækningsgrav.
I Museumsgruppe har vi mange opgaver. Her er det gamle pumper der skat transporteres og gøres i stand.
Forplejning er vigtig... for uden mad og drikke dur vores frivilige ikke.
Der er mange opgaver der skal klares. Her er det rengøring.
Foreningen har også rejsende udstillinger, som vi stiller op til forskellige arrangementer.
Det er ikke altid let at påklæde vores mannequiner.
Reenactmentgruppen i aktion ved Military Days i Slagelse.
Der er mange dokumenter at holde styr på i vores Arkivgruppe.