Formidling

En af foreningens primære opgaver involverer at formidle den fascinerende historie om den kolde krig. Dette opnår vi på forskellige måder, herunder ved at præsentere vores imponerende kommandocentral, give adgang til vores museumsdepot, arrangere engagerende foredrag, støtte historiestuderende i deres forskning og deltage aktivt i diverse arrangementer og begivenheder. På denne måde søger vi at sprede viden om denne vigtige periode i verdenshistorien og bidrage til en dybere forståelse af dens betydning og påvirkning. Vores mål er at gøre den kolde krig levende og relevant for en bredere offentlighed.

Foredrag

Dansk Koldkrigsforening præsenterer en mangfoldighed af engagerende foredrag, der udforsker dybden af den kolde krig. Vores program inkluderer spændende emner som bunkere, beredskab, civilforsvar og sygehusberedskab. Gå med os på en lærerig rejse gennem denne historiske periode og få indsigt i de strategier, udfordringer og beredskabsforanstaltninger, der prægede Danmarks rolle under den kolde krig. Vores erfarne talere deler viden og perspektiver, der kaster lys over den komplekse tid, og som er relevante for både historieentusiaster og nysgerrige sind.

Vores forelæsninger er skræddersyede til din specifikke begivenhed, og vi stræber efter at tilpasse emnet ved hjælp af vores omfattende arkiv, så det relaterer sig til dit lokale område. Vi arbejder nøje sammen med dig for at sikre, at vores præsentationer passer perfekt til dine behov og mål.

Emner som vi kan fortælle om:

# Det civile beredskab
# Civilforsvaret
# Sygehusberedskabet
# Egenbeskyttelsen og civilforsvarspligt
# Bunkere og andre installationer
# Hvad er en bunker? og bunkerens historie
# Beskyttelsesrum
# Krise kommunikation
# Beredskabet under anden verdenskrig

For yderligere information om vores spændende foredrag, er du velkommen til at kontakte vores foredragskoordinator via e-mail på: tommy@danskkoldkrigsforening.dk

Priser fra: 2.500,-

Skoletjeneste

I samarbejde med Silkeborg Museum tilbyder vi en unik skoletjenesteoplevelse i vores kommandocentral. Her får eleverne mulighed for at dykke dybt ned i de komplekse dilemmaer, der kendetegnede den kolde krigs æra.
Gennem interaktive øvelser kan de føle, hvordan det var at stå over for en potentiel trussel og endda prøve at styre Silkeborg gennem en simulering af et angreb fra Sovjetunionen.
Denne lærerige oplevelse giver eleverne en levende forståelse af historiens vingesus og de spændende aspekter af den kolde krigs tid. Det er en mulighed for at engagere og uddanne den kommende generation om vores historiske arv.

For priser og mere information om vores skoletjeneste, besøg vores samarbejdspartner her: www.museumsilkeborg.dk/red-din-by-detaljer

Åbning af betondækningsgrav

Hvis din by er hjemsted for en betondækningsgrav, og du overvejer at arrangere en begivenhed, der inkluderer en fremvisning af denne struktur, er du velkommen til at kontakte os. Vi har alt det nødvendige udstyr og ekspertise til at indrette betondækningsgraven og gøre den klar til din begivenhed. Uanset om det drejer sig om en historisk udstilling, en guided tur eller noget helt andet, kan vi tilpasse dækningsgraven til dine behov. Vores mål er at hjælpe med at bringe denne fascinerende del af din bys historie til live og gøre det til en mindeværdig oplevelse for alle deltagere.

Kontakt os på mail for flere oplysninger: info@danskkoldkrigsforening.dk